2.7.3 Probleemstellend leren
Literatuur
- Hooyman, K. & Vollebregt, M. (2006). De kracht van eenvoud – op weg naar een andere lesaanpak. NVOX 31(1), 29-32.
- Klaassen, C.W.J.M. (1995). A Problem-posing Approach to Teaching the Topic of Radioactivity. Utrecht: CDβ.
- Klaassen, K. & Doorman, M. (2015). Problem posing as providing students with content-specific motives. In F.M. Singer, N.F. Ellerton & J. Cai (Eds.), Mathematical Problem Posing. From Research to Effective Practice (pp. 215-240). New York: Springer.
- Poorthuis, H. (1999). Een oriëntatie op laagdrempelig probleemstellend onderwijs. Utrecht: CDβ.
- Vollebregt, M., Klaassen, K., Genseberger, R. & Lijnse, P. (1999). Leerlingen motiveren via probleemstellend onderwijs. NVOX 25(7), 339-341.
- Vollebregt, M., Hooyman, K. & Klaassen, K. (2006). Inhoudelijk motiveren – op weg naar een andere lesaanpak. NVOX 31(5), 250-253.
Achtergrond
Probleemgeoriënteerde benadering – Achtergrondinformatie over de probleemgeoriënteerde benadering – als een laagdrempelige variant van de probleemstellende benadering – is te vinden in het volgende stuk (zie ook paragraaf 7.4 van het handboek):
Probleemstellende benadering – Hieronder staat een aantal publicaties over het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van probleemstellende lessenseries (Klaassen, 1995; Vollebregt, 1998; Kortland, 2001; Westra, 2006; Engelbarts, 2009). Een deel van deze lessenseries wordt – in onderlinge samenhang – besproken in hoofdstuk 11 van het boek Omzien in verwarring (Lijnse, 2014).
- Lijnse, P.L. (2014). Utrechtse ‘oplossingen’: een probleemstellende aanpak. In P.L. Lijnse, Omzien in verwarring (pp. 451-477). Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Engelbarts, M.B.A. (2009). Op weg naar een didactiek voor natuurkunde-experimenten op afstand. Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Klaassen, C.W.J.M. (1995). A Problem-posing Approach to Teaching the Topic of Radioactivity. Utrecht: CDβ.
- Kortland, J. (2001). A Problem-posing Approach to Teaching Decision Making about the Waste Issue. Utrecht: CDβ.
- Vollebregt, M.J. (1998). A Problem-posing Approach to Teaching an Initial Particle Model. Utrecht: CDβ.
- Westra, A.S. (2006). A New Approach to Teaching and Learning Mechanics. Utrecht: CDβ.
Op de website van Ecent staat een samenvatting van de hierboven genoemde probleemstellende lessenseries over radioactiviteit (Klaassen, 1995), een eerste deeltjesmodel (Vollebregt, 1998) en besluitvorming over het afvalvraagstuk (Kortland, 2001).
- Klaassen, K. (2017). Probleemstellend onderwijs over radioactiviteit. Utrecht: Ecent.
- Vollebregt, M. (2017 ). Probleemstellend onderwijs over een eerste deeltjesmodel. Utrecht: Ecent.
- Kortland, K. (2017). Probleemstellend onderwijs over milieu. Utrecht: Ecent.
Lesmaterialen
Lessenseries – De hieronder genoemde lesmaterialen zijn voorbeelden van probleemstellende lessenseries.
- Klaassen, K., Moerman, W. & Janssen, Ch. (1991). Radioactiviteit. Utrecht: CDβ.
- Kortland, K. & Klaassen, K. (1996). Verpakkingsafval: storten, verbranden en hergebruiken. Utrecht: CDβ.