2.7.8 Demonstraties en simulaties
Literatuur
- Abrahams, I. & Reiss, M.J. (2012). Practical work: Its effectiveness in primary and secondary schools in England. Journal of Research in Science Teaching 49(8), 1035-1055.
- Crouch, C.H., Fagen, A.P., Callan, J.P. & Mazur, E. (2004). Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment? American Journal of Physics 72(6), 835-838.
- Frederik, I., Van den Berg, E., Te Brinke, L., Dekkers, P., Sonneveld, W., Spaan, W. & Van Woerkom, M. (2015). ShowdeFysica. Utrecht: NVON.
- Mazur, E. (1997). Peer Instruction – A User’s Manual. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Millar, R. (2010). Analysing Practical Science Activities to Assess and Improve their Effectiveness. Hatfield: ASE.
- Rutten, N.P.G. (2015). Teaching with Simulations. Enschede: UTwente.
- Verhagen, P.A.J. (1993). Demonstraties en video. Utrecht: CDβ.
- Walravens, P. (2010-2015). ZAVO Physics. Meppel: NVON.
- White, R.T. & Gunstone, R.F. (1992). Probing Understanding. London: Falmer Press.
Achtergrond
Simulaties – Het artikel hieronder bespreekt een review study over onderzoek naar de effectiviteit van dynamische visualisaties (computergebaseerde animaties) van objecten, modellen en verschijnselen: leiden dynamische visualisaties tot betere leereffecten dan statische visualisaties, en welke kenmerken van dynamische visualisaties zorgen ervoor dat ze effectief zijn?
- Goedhart, M. (2015). Overbruggen van onderzoek en onderwijs (5). Dynamische visualisaties. NVOX 40(8), 404-405.
Video’s – De publicatie hieronder geeft de resultaten van een onderzoek naar het effectief inzetten van video’s in de klas, afhankelijk van de doelen van de leraar en van het ontwerp van de video.
- Wijnker, W. (2018). Hoe kun je leren ondersteunen met video? Utrecht: Ecent.
Lespraktijk – Het in de literatuur hierboven genoemde proefschrift Teaching with Simulations (Rutten, 2015) wordt samengevat in de volgende twee artikelen, waarbij in het tweede artikel de nadruk ligt op het gebruik van simulaties in de lespraktijk.
- Overbeek, M. (2015). Onderzoekend leren met simulaties in een klassikale context. Utrecht: Ecent.
- Rutten, N. & Slooten, O. (2015). Computersimulaties in de science vakken – Lesgeven en leren op een onderzoekende manier. NVOX 40(8), 426-427.
Lesmaterialen
Demonstratie – Een rijke bron van demonstraties met aandacht voor begripsontwikkeling zijn de boeken Showdefysica (Frederik et al, 2015) en Showdefysica2 (Frederik et al, 2017).
- Frederik, I., Van den Berg, E., Te Brinke, L., Dekkers, P., Sonneveld, W., Spaan, W. & Van Woerkom, M. (2015). ShowdeFysica. Utrecht: NVON.
- Frederik, I., Van den Berg, E., Te Brinke, L., Dekkers, P., Pols, F., Sonneveld, W., Spaan, W., Van Veen, N. & Van Woerkom, M. (2017). Showdefysica2. Utrecht: NVON
Demonstraties met niks – Demonstraties vragen meestal om speciale opstellingen die van tevoren moeten worden klaargezet en uitgeprobeerd, maar het kan ook al improviserend met niks… nou ja, vrijwel niks – zoals blijkt uit de artikelen hieronder.
- Broekzakdemonstraties en -visualisaties | Auteur: Ed van den Berg (Bron: Verslag WND-conferentie 2017).
- Mini-demonstraties/visualisaties met een glas water | Auteur: Ed van den Berg (Bron: Verslag WND-conferentie 2017)
GO-LAB – Het virtuele laboratorium met een leeromgeving om leerlingen onderzoekend met simulaties te laten werken (zie paragraaf 2.7.2 in het handboek) is te vinden op de website GO-LAB.
Simulaties – Op de WND-conferentie 2016 is in werkgroep 25 van Peter Over over het gebruik van animaties in de les het volgende overzicht van bronnen voor simulaties gepresenteerd – met als kanttekening dat webadressen onverwacht kunnen wijzigen, vervallen of anderszins niet meer blijken te functioneren.
Flash-, Shockwave- en HTML5-animaties
- http://phet.colorado.edu/nl/
- http://mw.concord.org/modeler/index.html
- http://www.vascak.cz/physicsanimations.php?l=nl
- http://thephysicsaviary.com/Physics/Programs/Labs/index.html
- http://physics.bu.edu/~duffy/classroom.html
- http://www.physicsclassroom.com/Physics-Interactives
- http://www.physics-chemistry-interactive-flash-animation.com/
- http://www.walter-fendt.de/html5/phnl/
- http://surendranath.org/GPA/Menu.html
- http://science.sbcc.edu/~physics/flash/
- http://www.animations.physics.unsw.edu.au/
- http://www.st-andrews.ac.uk/physics/quvis/ (quantummechanica)
- http://users.telenet.be/jvers/
- http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos.html (trillingen en geluid)
- http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/Flash/
- http://jafrma.home.xs4all.nl/Harrison/
- http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/flashlets/
- http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/Applets/
- http://www.virtphys.uni-bayreuth.de/
- http://www.stmary.ws/HighSchool/Physics/home/animations3/default.htm
- http://shadowandsubstance.com/ (sterrenkunde)
- http://www.ionaphysics.org/lab/Explore/start.htm
- http://www.virtual-oscilloscope.com/
- http://www.kcvs.ca/site/ (moderne fysica / sterrenkunde)
Applets (Java)
Wolfram
- http://demonstrations.wolfram.com/GalileosExperimentAtTheLeaningTowerOfPisa/ (aparte cdf-player nodig, download na registratie)
Films
- http://youtubenatuurkunde.wikia.com/wiki/Natuurkundefilmpjes_opgesplitst_naar_domein
- http://www.hewittdrewit.com/home.html
- http://phys23p.sl.psu.edu/phys_anim/Phys_anim.htm
- http://www.systeemderelementen.nl/ (elementen)
- http://www.khanacademy.org/science/physics
- http://www.dnatube.com/videos
Foto’s
- http://people.rit.edu/andpph/exhibit-3.html
- http://www.almaden.ibm.com/vis/index.html
- http://science.howstuffworks.com/
Simulator
Diversen
- http://www.physicsclassroom.com/mmedia/ (multimedia)
- http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hframe.html (begrippenkaarten en naslagwerk)
- https://www.quantumlab.nat.fau.de/english/index.html (quantumwereld)
- http://newyorkscienceteacher.com/sci/pages/cartoons.php (cartoons)
- http://www.aapt.org/Resources/
Docentenmateriaal
- http://teachers.web.cern.ch/teachers/ (CERN)
- https://www.nikhef.nl/publiek/voortgezet-onderwijs/ (Nikhef, waaronder HiSPARC)
- http://futurism.com/ultimate-collection-free-physics-videos/ (colleges)
- http://physics.weber.edu/schroeder/html5/ (cursus html5)