3.2 Leerlingdenkbeelden
Literatuur
- Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Van der Valk, T. & Broekman, H. (2002). Gevoelig worden voor redeneringen van leerlingen en studenten. Tijdschrift voor Lerarenopleiders 23(2), 53-60.
- Vollebregt, M., Klaassen, K., Genseberger, R. & Lijnse, P. (1999). Leerlingen motiveren via probleemstellend onderwijs. NVOX 25(7), 339-341.
Achtergrond
Misconcepties – Het artikel hieronder beschrijft een onderzoek naar hoe studenten in de lerarenopleiding aankijken tegen het belang en de rol van het ingaan op leerlingdenkbeelden in het science-onderwijs: zijn die leerlingdenkbeelden een te overwinnen hindernis of vormen ze een hulpmiddel bij het vormgeven van de lespraktijk?
- Larkin, D. (2012). Misconceptions about “misconceptions”: Preservice secondary science teachers’ views on the value and role of student ideas. Science Education 96(5), 927-959.