3.4 Concepten, conceptual change en transfer
Literatuur
- APA (2015). Top 20 Principles from Psychology for PreK-12 Teaching and Learning. Washington, DC: American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education.
- Bransford, J.D., Brown, A.L. & Cocking, R.R. (Eds.) (2000). How People Learn. Brain, Mind, Experience and School. Washington: National Academy Press.
- Brown, D.E. & Hammer, D. (2008). Conceptual change in physics. In S. Vosniadou (Ed.), International Handbook of Research on Conceptual Change (pp. 127-154). New York: Routledge.
- Chi, M.T., Feltovich, P.J. & Glaser, R. (1981). Categorization and representation of physics problems by experts and novices. Cognitive Science 5(2), 121-152.
- Chi, M.T.H. (Ed.) (2013). Two Kinds and Four Sub-types of Misconceived Knowledge, Ways to Change it, and the Learning Outcomes (2nd ed.). New York: Routledge.
- Ericsson, K.A., Krampe, R.T. & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review 100(3), 363.
- Pintrich, P.R., Marx, R.W. & Boyle, R.A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research 63(2), 167-199.
- Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.W. & Gertzog, W.A. (1982). Accommodation of a scientific conception; Toward a theory of conceptual change. Science Education 66(2), 211-227.
- Salomon, G. & Perkins, D.N. (1989). Rocky roads to transfer: Rethinking mechanism of a neglected phenomenon. Educational Psychologist 24(2), 113-142.
- Vosniadou, S. (2002). On the nature of naive physics. In M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering Conceptual Change: Issues in Theory and Practice (pp. 61-76). Dordrecht: Kluwer.
- Vosniadou, S. (Ed.) (2013). International Handbook of Research on Conceptual Change (2nd ed.). New York: Routledge.
Achtergrond
Conceptual change – De twee artikelen hieronder gaan in op het werken aan conceptual change in de lespraktijk.
- Taconis, R. & Terwel, J. (1999). Strategisch omgaan met leerlingdenkbeelden in de exacte vakken: een praktisch overzicht en een theoretisch perspectief. TDβ 16(2), 91-109.
- Hewson, P.W., Beeth, M.E. & Thorley, N.R. (1998). Teaching for conceptual change. In B.J. Fraser & K.G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp. 199-218). Dordrecht: Kluwer.
P-Prims – Volgens de P-Prims theorie van DiSessa komen leerlingdenkbeelden voort uit intuïtieve kennis over regelmatigheden in natuurlijke verschijnselen op grond van dagelijkse ervaringen. De afkorting “P-Prims” staat dan ook voor “phenomenological primitives”. Deze P-Prims zouden dan de “voorloper” zijn van leerlingdenkbeelden over concepten.
- DiSessa, A.A. (1993). Toward an epistemology of physics. Cognition and Instruction 10(2), 105-225.
- DiSessa, A.A. (1996). What do just plain folk know about physics. In D.R. Olson & N. Torrance (Eds.), Handbook of Education and Human Development (pp. 709-730). Cambridge, MA: Blackwell.
- DiSessa, A.A. (2014). Alternative conceptions and p-prims. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of Science Education. Dordrecht: Springer.
Een overzicht van deze P-Prims in een groot aantal ‘leerstofdomeinen’ staat in het volgende stuk: