Logo Universiteit Utrecht

Handboek Natuurkundedidactiek

4.2.12 Relativiteitstheorie

Literatuur

  • Arons, A.B. (1997). Teaching Introductory Physics. San Francisco: Wiley.
  • Bais, S. & Rijkenberg, B. (2010). Relativiteit. Enschede: Stichting natuurkunde.nl.
  • Bandyopadhyay, A. (2009). Students’ ideas of the meaning of the relativity principle. European Journal of Physics 30(6), 1239–1256.
  • Dimitriadi, K. & Halkia, K. (2012). Secondary students’ understanding of basic ideas of special relativity. International Journal of Science Education 34(16), 2565-2582.
  • Gamow, G. & Stannard, R. (2010). The New World of Mr Tompkins: George Gamow’s Classic Mr Tompkins in Paperback. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hewitt, P.G. (2014). Conceptual Physics (12th ed.). Boston: Pearson.
  • Hewitt, P.G. (2015). Instructor’s Manual for Conceptual Physics (12th ed.). Boston: Pearson.
  • Hewson, P.W. (1982). A case study of conceptual change in special relativity: The influence of prior knowledge in learning. European Journal of Science Education 4(1), 61-78.
  • McGrath, D., Wegener, M., McIntyre, T.J., Savage, C. & Williamson, M. (2010). Student experi­ences of virtual reality: A case study in learning special relativity. American Journal of Phys­ics 78(8), 862-868.
  • Panse, S., Ramadas, J. & Kumar, A. (1994). Alternative conceptions in Galilean relativity: Frames of reference. International Journal of Science Education 16(1), 63–82.
  • Saltiel, E. & Malgrange, J.L. (1980). Spontaneous ways of reasoning in elementary kinematics. European Journal of Physics 1(2), 73-80.
  • Scherr, R.E. (2001). An Investigation of Student Understanding of Basic Concepts in Special Relativity. Washington: University of Washington.
  • Styer, D.F. (2011). Relativity for the Questioning Mind. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.
  • Takeuchi, T. (2010). An Illustrated Guide to Relativity. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Villani, A. & Pacca, L. (1987). Students’ spontaneous ideas about the speed of light. International Journal of Science Education 9(1), 55-66.

Achtergrond

Lesmaterialen

Lessenseries

Lespraktijk – Het artikel hieronder beschrijft lesactiviteiten rond de eerste bepaling van de lichtsnelheid door Römer in 1676.

Opgaven – Het document hieronder geeft een verzameling opgaven die aansluiten bij de tekst van paragraaf 4.2.12 in het handboek. Bij een deel van die opgaven staat een wit kader met een toelichting voor de leerling en/of een grijs kader met een toelichting voor de leraar.

Hulpmiddelen

Webfilms

SRT games

Interferometer – Er bestaat een betaalbaar Michelson Interferometer bouwpakket: zie https://www.nikhef.nl/onderwijs/voortgezet-onderwijs/

Ruimtetijddiagrammen – Tools voor het tekenen van ruimtetijddiagrammen zijn te vinden op http://www.trell.org/div/minkowski.html en http://www.robouwerkerk.nl/teken.html