2.7.6 Flipping the classroom
Literatuur
- Muller, D.A. (2008). Designing Effective Multimedia for Physics Education. Sydney: University of Sydney.
- Muller, D. (2011). Khan Academy and the Effectiveness of Science Videos (YouTube video file).
- Riendeau, D. (2012). Flipping the classroom. The Physics Teacher 50(8), 507.
- Tucker, B. (2012). The flipped classroom – Online instruction at home frees class time for learning. Education Next 12(1), 82-83.
Achtergrond
Onderzoek – Het onder de literatuur hierboven genoemde onderzoek naar de effectiviteit van multimedia (Muller, 2008) is samengevat op de website van Ecent:
- Wijnker, W. (2015). Effectieve multimedia voor natuurwetenschappelijk onderwijs. Utrecht: Ecent.
Het artikel hieronder gaat specifiek in op het kiezen van een goede onderwijsvideo uit het soms overweldigende aanbod op YouTube.
- Wijnker, W. & Bos, R. (2018). Een goede onderwijsvideo dient een helder doel. NVOX 43(4), 212-213.
Lesaanpak – Het artikel hieronder stelt de vraag of flipping the classroom een serieuze didactische optie is, of niet meer dan een modegril: wat is de optimale rol van een docent in het onderwijsleerproces?
- Van den Boogert, J. (2014). Helemaal geflipt? NVOX 39(6), 292-293.
Lesmaterialen
Kennisclips – Bronnen voor kennisclips zijn onder andere de Khan Academy, MinutePhysics, Boemlauw Natuurkunde en het YouTube-kanaal van Ralph Meulenbroeks.