2.7.7 Activerende werkvormen
Literatuur
- Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2009). Actief leren – bronnenboek (2e druk). Groningen: Noordhoff.
- Flokstra, J.H. (2006). Activerende werkvormen. Enschede: SLO.
- Geerts, W. & Van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren (2e druk). Bussum: Coutinho.
- Hoogeveen, P. & Winkels, J. (2011). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk (10e druk). Assen: Van Gorcum.
- Marzano, R.J., Pickering, D.J. & Pollock, J.E. (2001). Classroom Instruction that Works. Research-based Strategies for Increasing Student Achievement. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Van der Burg, C. (2008). Basisboek activerende didactiek en samenwerkend leren. Amersfoort: CPS.
Achtergrond
Werkvormen – Het artikel hieronder beschrijft het idee achter en de ervaringen met het verzorgen van een deel van de les door leerlingen.
- Van den Berg, E. & De Koff, N. (2016). Leerlingen als docent. NVOX 41(2), 66-67.
Achtergrondinformatie over samenwerkingswerkvormen als denken-delen-uitwisselen en experts (en andere) is te vinden in het volgende stuk:
Lesmaterialen
Werkvormen – De in de literatuur genoemde publicatie Activerende werkvormen (Flokstra, 2006) bevat een groot aantal concrete lesideeën.
YouTube-films – De in deze handboekparagraaf genoemde YouTube-films zijn te vinden onder de volgende links:
De twee laatstgenoemde films staan op Veritasium, een mooi Engelstalig YouTube-kanaal. Bekijk de trailer en neem een abonnement.
Practicumwerkblad – Het in deze handboekparagraaf genoemde practicumwerkblad staat onder de volgende link:
Samenwerkend leren – Het document hieronder geeft een aantal voorbeelden van samenwerkend leren in de natuurkundeles, deels met een uitwerking in de vorm van werkbladen.
- De Cock, M. (2008). Samenwerkend leren in de fysicales. Leuven: KU Leuven.