6.3 NLT, O&O en ANW
Literatuur
- Veldkamp, A. (2013). Opleiding en professionalisering NLT. Utrecht: Ecent.
Achtergrond
Motiveren – In het project Beta&TechMentality is onder een groot aantal Nederlandse jongeren onderzocht hoe zij te motiveren zijn voor bèta en techniek. De resultaten zijn geclusterd in groepen die overeenkomsten in hun antwoorden vertonen, die deels ook een andere aanpak vragen als docent.
NLT – Informatie over het vak NLT, de NLT-modules en een didactiek voor multi- en interdisciplinair onderwijs is te vinden op de website van de Vereniging NLT.
O&O – Informatie over het vak O&O, waaronder de kwaliteitseisen aan scholen en voorbeelden van leerlingprojecten is te vinden op de website van de Stichting Technasium. De publicaties hieronder gaan in op het examenprogramma en het schoolexamen voor O&O:
- Schalk, H. (2014). Een examenprogramma voor Onderzoek en Ontwerpen. Utrecht: Ecent.
- Schalk, H. & Bruning, L. (2014). Handreiking schoolexamen Onderzoek & ontwerpen havo/vwo. Enschede: SLO.
ANW – Informatie over het vak ANW (en wetenschapsoriëntatie meer in het algemeen) is te vinden op de NVON-website Wetenschapsoriëntatie.
Andere websites die inspiratie kunnen leveren voor invulling van het vak ANW/Wetenschapsoriëntatie zijn die van Big History en Wetenschapsoriëntatie Nederland.
Het artikel hieronder gaat in op de bijdrage die de erfenis van ANW – na het afschaffen daarvan als verplicht vak – kan leveren aan het onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken.
- Welbedacht, S. (2016). Van algemene natuurwetenschappen naar wetenschapsoriëntatie. NVOX 41(7), 354-355.
Het artikel hieronder geeft aan welke rol het werk van het Rathenau Instituut kan spelen bij de invulling van het vak ANW/Wetenschapsoriëntatie.
- Pollmann, A. & Welbedacht, S. (2017). Hulp van buiten. Wat kan het Rathenau Instituut voor Wetenschapsoriëntatie betekenen? NVOX 42(4), 218-219.
Lespraktijk – De artikelen hieronder geven voorbeelden van ANW/Wetenschapsoriëntatie in de lespraktijk op verschillende scholen.
- Cuiper, A. & Pollmann, A. (2013). Big History als invulling van ANW. NVOX 38(10), 480-481.
- De Leeuw, A. (2014). Echte wetenschap in de klas. Uitstekende ANW-lessen, ook belangrijk in de monovakken. NVOX 39(6), 281-283.
- Van Genderen, I. (2014). ANW op het Rembrandt College (1). NVOX 39(8), 386-388.
- Van Genderen, I. (2015). ANW op het Rembrandt College (2). NVOX 40(5), 234-236.
- Cuiper, A. (2015). Op weg naar ANW 2.0. Internationalisering en inschakelen α-collega’s. NVOX 40(6), 292-293.
- Brink, T. (2016). Wetenschapsoriëntatie met Big History. NVOX 41(6), 290-291.
- Brink, T. (2016). Wetenschapsoriëntatie met Big History (2). Aanleren van academische vaardigheden. NVOX 41(9), 470-472.
- Brink, T. (2017). Wetenschapsoriëntatie met Big History (3). De praktijk op S.G. Were Di, Valkenswaard. NVOX 42(4), 182-183.
- Brink, T. (2018). De overgang van ANW naar Wetenschapsoriëntatie. Verbreding van het vak ANW op het Gymnasium Apeldoorn. NVOX 43(2), 102-103.
- Brink, T. (2018). Big History voor won-leerlingen op 4-vwo – Een ‘outside the box’ vormgeving op het Alkwin Kollege in Uithoorn. NVOX 43(6), 326-327.
- Pollmann, A. & Zijlstra, A. (2018). Wetenschapsoriëntatie op RSG Simon Vestdijk in Harlingen – Verwerving van kennis en vaardigheden op het gebied van wetenschap in de volle breedte: alfa, bèta en gamma. NVOX 43(8), 400-401.
- Alkema, E. & Bekkenkamp, B. (2020). Wetenschapsoriëntatie op het Revius Lyceum – Hoe gaat dat? NVOX 45(1), 14-15.