7.4 Vakdidactisch ontwerpen
Literatuur
- Kortland, J. (2001). A Problem-posing Approach to Teaching Decision Making about the Waste Issue. Utrecht: CDβ.
- Kortland, K. & Klaassen, K. (1996). Verpakkingsafval: storten, verbranden en hergebruiken. Utrecht: CDβ.
- Kortland, J. & Klaassen, C.W.J.M. (2009). Ontwikkelingsonderzoek in uitvoering. Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Lijnse, P.L. (2014). Utrechtse ‘oplossingen’: een probleemstellende aanpak. In P.L. Lijnse, Omzien in verwarring (pp. 451-477). Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Millar, R. (2016). Using assessment to drive the development of teaching-learning sequences. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto & K. Hahl (Eds.), Conference Proceedings of ESERA 2015: Science Education Research: Engaging Learners for a Sustainable Future (part 11, pp. 1631-1642). Helsinki: University of Helsinki.
Achtergrond
- Wieman, C. (2007). Why not try a scientific approach to science education? Change 39(5), 9-15.
- Wieman, C., Perkins, K. & Gilbert, S. (2010). Transforming science education at large research universities: A case study in progress. Change 42(2), 7-14.
- Merrill, M.D. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research and Development 50(3), 43-59.
Hulpmiddelen
Formatieve en summatieve toetsing – Het bij de literatuur genoemde artikel Using assessment to drive the development of teaching-learning sequences (Millar, 2016) en de bijbehorende PowerPoint-presentatie hieronder gaan in op de rol die formatieve en summatieve toetsing kan spelen bij het ontwerpen en onderzoeken (zie paragraaf 7.5 van het handboek) van lessenseries.
- Using assessment to drive the development of teaching-learning sequences – PowerPoint-presentatie van Robin Millar bij zijn lezing op de ESERA-conferentie 2015.
Cursusactiviteiten
- Een les starten met doelen: resultaatgericht of probleemgeoriënteerd? | docentenhandleiding| Auteur: Hans Poorthuis (Bron: Verslag WND-conferentie 2017)