2.7.5 Taalgericht vakonderwijs
Literatuur
- Genseberger, R. (2015). Taal: brug naar motivatie (1). NVOX 40(3), 150-152.
- Genseberger, R. (2015). Taal: brug naar motivatie (2). NVOX 40(4), 182-184.
- Hajer, M. & Meestringa, T. (2015). Handboek taalgericht vakonderwijs. Bussum: Coutinho.
- Meestringa, T., Van Dijk, G., Hajer M., Scharten, R. & De Vos, B. (2013). Werken aan vaktaal bij de exacte vakken. Enschede: SLO.
- Naylor, S. & Keogh, B. (2000). Concept Cartoons in Science Education. Sandbach: Millgate House.
- Rose, D. & Martin, J.R. (2012). Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Bristol: Equinox.
- Van der Leeuw, B. & Meestringa, T. (2014). Genres in de schoolvakken: taalgerichte didactiek in het voortgezet onderwijs. Bussum: Coutinho.
- Yarden, A. (2012). Leerlingen wetenschappelijke artikelen laten lezen. Utrecht: Ecent.
Achtergrond
Web-lezingen – Over taalgericht natuurkunde- en scheikundeonderwijs zijn een tweetal web-lezingen beschikbaar:
- Web-lezing 1: Taal in natuur- en scheikunde.
- Web-lezing 2: Taalgericht natuur- en scheikundeonderwijs.
Taalsteun – De artikelen hieronder gaan in op het helpen van leerlingen bij het begrijpend lezen van teksten en het formuleren van redeneringen bij opgaven en in verslagen.
- Meestringa, T. & Paus, J. (2017). Teksten lezen met meer begrip. NVOX 42(2), 64-66.
- Fries, H. & Meestringa, T. (2017). Redeneren bij scheikunde en bij andere vakken. Aan het werk met formuleren! NVOX 42(4), 174-175.
- Schalk, H. & Paus, J. (2017). Leg die verklaring eens uit. Leren redeneren met de SPA+. NVOX 42(5), 234-235.
Schrijftaken – De serie van drie artikelen hieronder laten zien hoe met eenvoudige schrijftaken het denken van de leerlingen te bevorderen is. Het eerste artikel beschrijft waarom verwerkingsopdrachten uit het leerboek het denken van leerlingen soms onvoldoende bevorderen, in het tweede en derde artikel staan voorbeelden van schrijftaken die dat denken wel stimuleren.
- Bakker, C. & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (1). Over denken en verwerkingsopdrachten uit het leerboek. NVOX 30(1), 10-12.
- Bakker, C. & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (2). Ervaringen bij ANW. NVOX 30(2), 84-86.
- Bakker, C. & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (3). Acht schrijftaken beschreven. NVOX 30(3), 120-122.
Lesmaterialen
Lesvideo – Voorbeeld van een lessenserie volgens het stappenplan ‘uitpluizen, samen schrijven, zelfstandig schrijven’:
- Lesvideo: Didactiek rondom practicumverslagen
Lesaanpak – Een mooi voorbeeld van de combinatie van begripsontwikkeling en taalontwikkeling bij de introductie van een deeltjesmodel is te vinden in de volgende reeks van vijf artikelen.
- Bruijnesteijn, H. (2014). Deeltjes, de Oude Grieken. NVOX 39(5), 234-235.
- Bruijnesteijn, H. (2014). Deeltjes (2): alles bestaat uit bolletjes. NVOX 39(6), 286-287.
- Bruijnesteijn, H. (2014). Deeltjes (3): bolletjes bewegen, trekken elkaar aan, stoten elkaar af. NVOX 39(7), 334-335.
- Bruijnesteijn, H. (2014). Deeltjes (4): als bolletjes steeds langzamer bewegen… NVOX 39(8), 394-395.
- Bruijnesteijn, H. (2014). Deeltjes (5): de bolletjes bewegen niet meer bij … oC? NVOX 39(10), 530-531.