4.2.5 Technische automatisering
Literatuur
- Pols, C.F.J. (2016). Een leerlingpracticum quantummechanica voor minder dan € 30,-. NVOX 41 (3), 132-133.
- Pols, C.F.J. (2017). Technisch ontwerpen in 4V. NVOX 42(1), 44-45.
Achtergrond
Arduino – Het artikel hieronder geeft een verslag van een workshop over het gebruik van de Arduino.
- Pols, F. (2017). Arduino op MTech scholen – Een eerste kennismaking. NVOX 42(1), 40-41.
Robotica – Een stap verder dan (of en alternatief voor) werken met het systeembord en de arduino is het ontwerpen en programmeren van robots. De artikelen hieronder geven een impressie van de lespraktijk bij het keuzeonderwerp Robotica.
- Hooyman, K. (2017). Robots in de natuurkundeles – Keuzeonderwerp in 4-havo. NVOX 42(1), 12-13.
- Duifhuis, P. & K. van Asseldonk (2018). Robotica in de klas. NVOX 43(4), 174-175.
- Van der Kamp, C. (2019). De lieve bruggenbouwer – Een zelfbouwrobotje met ongekende mogelijkheden. NVOX 44(4), 180-181.
Programmeren – Met subsidie van het Leraar Ontwikkel Fonds (LOF) is een lesprogramma ontwikkeld rondom de Arduino, gericht op de leerling met weinig tot geen programmeerervaring. Daarbij functioneert het InkyBoard als alternatief voor het zelf maken van schakelingen. Op de website Arduino Libraries staan alle opdrachten. Het artikel hieronder geeft een beschrijving van de aanpak, de programmeertaal en de hulpmiddelen.
- Van Voorthuijsen, H.J. & R. ter Wee (2018). InkyCode – Programmeren vanaf startniveau. NVOX 43(1), 44-45.